Week 7 - Reisverslag uit Rüti, Zwitserland van Lotte Kempers - WaarBenJij.nu Week 7 - Reisverslag uit Rüti, Zwitserland van Lotte Kempers - WaarBenJij.nu

Week 7

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

16 April 2014 | Zwitserland, Rüti

Na een aantal weken geen bericht, wordt het nu toch hoog tijd om jullie weer op de hoogte te houden van mijn ervaringen hier.
De tijd vliegt voorbij en ik zit alweer in mijn 7e week! Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin hier, hoewel ik wel merk dat er af en toe een beetje heimwee naar boven komt. Gelukkig heb ik over het algemeen bijna geen tijd om heimwee te hebben, dus dat is een goed teken.

Mijn 25e verjaardag heb ik hier op de berg gevierd, jullie allen nog hartelijk dank voor de kaartjes/berichtjes via Facebook, whats app en de site. Super! Mijn verjaardag had er in NL totaal anders uit gezien, maar hier was het ook best leuk. Mijn nieuwe vrienden hadden zelfs cakejes voor me gemaakt! Echt heel lief. Ook werd ik nog gebeld door mijn collega's zodat ze me konden feliciteren en heb ik van hun ook nog een cadeautje gekregen.

Al kort na mijn verjaardag zijn Martijn (collega v/h Bouwhuis) en zijn vriendin Amanda op bezoek geweest. Mijn eerste bezoek uit NL, wat was dat leuk! Helaas moest ik nog een aantal dagen werken, maar gelukkig hebben we nog wel veel samen kunnen doen. Zaterdag heb ik mijn kamer laten zien en een kleine rondleiding gegeven door de kliniek, om een beetje een beeld te geven van waar ik zit.
Daarna zijn we naar Rapperswil gereden en hebben we genoten van het uitzicht bij het kasteel. Wat het weer betreft mochten we niet klagen. Die ochtend regende het nog en de voorspellingen waren ook niet geweldig, maar het is zo goed als droog gebleven. 'S avonds hebben een potje gebowld en aansluitend een hapje gegeten in een 'pokerrestaurant'. Dat was een beetje een vreemd restaurant, maar we hebben wel heerlijk gegeten.

Zondag, de dag dat Martijn en Amanda weer terug gingen, hadden we nog de hele dag de tijd en zijn we naar de dierentuin geweest. Een prachtige dierentuin, met superveel verschillende diersoorten. Het mooiste vond ik het regenwoud. Daar loopt en vliegt alles rond en als je niet goed kijkt, loop je er zo voorbij. Helaas was het na een bezoek aan de dierentuin weer tijd om Martijn en Amanda naar het vliegveld te brengen. Daar hebben we nog wat rondgelopen en afscheid genomen. Bah, niks aan!

De dagen erna heb ik alleen maar gewerkt. Het gaat nog steeds goed, alleen had ik een beetje last van mijn voet. Ik dacht dat het kwam omdat ik zoveel gelopen had en dat het wel weer weg zou gaan, maar het werd juist alleen maar erger. Ik heb op internet gezocht en a.d.h.v. de symptomen mijn eigen diagnose gesteld: hielspoor! Woensdag was het nog erger en kon ik niet meer op mijn hak staan. Ik had late dienst en moest nog twee dagen werken, dus ik moest iets doen.
Ik ben meteen naar de dichtstbijzijnde schoenenwinkel gereden om zooltjes te kopen voor hielspoor. Deze heb ik in mijn schoenen gedaan en heb veel oefeningen gedaan die op internet stonden. Nu gaat het een stuk beter en is de pijn een stuk minder. Lang leve internet, haha!

Wat betreft mijn werk, ik krijg elke week wat meer patiënten waar ik verantwoordelijk voor ben en dat vind ik leuk! Ik merk wel dat ik goed moet plannen, want de dagen vliegen voorbij. Het rapporteren in het Duits gaat me nog niet zo soepel af, maar ze helpen gelukkig wel. Laatst hebben ze nog zo gelachen, er was een patiënt die wilde graag het bed aan de kant van de muur. Zo gezegd zo gedaan, maaaar dit moest ik natuurlijk ook nog rapporteren. Ik had opgeschreven: 'Auf Wünsch den Patiënt das Bett auf die Wand gestellt'. Maar dan staat er dat je het bed op de muur hebt gezet. Dat vonden ze natuurlijk wel leuk en ik kon er zelf ook wel om lachen. Reacties van patiënten zijn heel verschillend, de een vraagt 'ben je hier nieuw? En de ander denkt dat ik er al jaren werk. Allebei niet zo positief geloof ik, haha! Maargoed, dat is maar hoe je het bekijkt.

Afgelopen zaterdag is Rianne uit NL naar me toegekomen. Wat een feest! Het was super elkaar weer te zien en even was het een 'Hello Goodbye' momentje op het vliegveld! Wat was het weer fijn om bij te kletsen als vanouds en samen leuke dingen te kunnen doen.

Om het weekend goed in te luiden zijn we maar meteen doorgereden naar Zürich en hebben we daar lekker geshopt. De winkels gaan op zaterdag al om 17.00 uur dicht, dus zijn we doorgereden naar Rapperswil en hebben daar een heerlijke pizza gegeten. Nadat we ons buikje vol hadden zijn we naar mijn huisje gegaan en hebben daar in de omgeving nog een kleine wandeling gemaakt. Onderweg hebben we genoten van een glaasje wijn en het prachtige uitzicht op the city by night. Daar konden we net zo hard lachen als we wilden, want niemand kon ons horen!

De volgende dag hebben we 2,5 uur gereden naar Haslital. Dat is een plaatsje waar je 'de Aareschlucht' kunt bewonderen. Een kloof die is uitgesneden door rivier 'de Aare'. Helaas was nog niet alles geopend, maar zeker de moeite waard. Daarna zijn we nog een uurtje doorgereden naar Bern en hebben we op een terrasje genoten van de zon. Helaas moesten we dat hele stuk ook nog weer terug, maar hebben we onderweg nog weer een goede stop gemaakt en heerlijk gegeten in een piratenschip. Daarna hebben we ook nog een gebowld, maar 16 banen voor ons alleen was een beetje saai, dus dat duurde niet lang.

Maandag ging de wekker weer vroeg, want de hadden een dagkaart voor de trein gekocht. In totaal zijn we zo'n 12 uur onderweg geweest, maar het was een prachtige route. Het laatste stuk gingen we vanuit de stad de bergen in met een locomotief en kwamen we op de mooiste plekken uit. Ik kon me niet voorstellen dat daar ook nog mensen (willen) wonen. Er was echt niets anders dan bergen en sneeuw, geen weg of winkel te bekennen haha.

Vanuit daar zijn we terug gegaan naar Wald en hebben we thuis nog wat gegeten. Zo'n dagje treinen gaat je niet in de koude kleren zitten, dus de film die we hadden voorgenomen te kijken hebben we maar voor de helft gezien.

Dinsdagochtend hebben we rustig aan gedaan en moest Rianne helaas haar koffer alweer pakken. Wéér afscheid nemen, bah! De dagen waar ik zo lang naar uitgekeken heb, gaan veel te snel voorbij! Ik heb zelfs even gedacht dat het beter was helemaal geen bezoek meer te ontvangen, dan hoef ik ook niet steeds afscheid te nemen. Maar dat is natuurlijk geen optie, want zo lang kan ik iedereen niet missen. Bovendien is het natuurlijk geweldig om al die mooie momenten te delen!!

Vandaag ben ik nog een dagje vrij en heb ik tijd voor de noodzakelijke administratie en dit bericht natuurlijk. De komende dagen moet ik weer flink aan de bak, maar dat zal wel goed gaan na deze mini-vakantie.
Jullie horen weer van mij!

Veel liefs, Lotte

  • 16 April 2014 - 17:51

    Bram:

    Hee Lot!

    Dat klinkt wel goed zeg, vooral met de trein lijkt me erg gaaf om te doen! Schiet dat nog een beetje op? Of gaat dat maar 25km/uur?

    Mooie foto's heb je gemaakt in die kloof zeg, ziet er gaaf uit!

    Haha je eigen voet genezen, wat een held!!
    Die heimwee gaat vanzelf weer over joh, gewoon zorgen dat je genoeg te doen hebt, dan komt het goed! En regelmatig die berg af komen helpt ook denk ik..

    We bellen weer ;)
    Take care

  • 16 April 2014 - 19:06

    Rianne:

    Schat! Ik heb onwijs genoten van onze dagen samen! Het was super om
    Je weer vast te kunnen houden en weer samen te lachen en kletsen! De dagen vlogen voorbij helaas... Maar ik kom gauw weer want er is nog veel meer wat we moeten bekijken!

    Je bent een topper! Dikke kus je maatje

  • 16 April 2014 - 22:04

    Martijn:

    Gruezi Lotte, mooi verhaaltje weer. Ook wij hebben genoten van het bezoek aan CH. Top dat je de treinkaartjes had geregeld. Was een mooi dagje. Wat ik jammer vind is dat je de uitslag van het bowlen er niet bij gezet hebt ;). Het was mooi om te ziem hoe je, je al aardig thuis voelt daar en zo geliefd bij je collega's bent, toen we bij de kliniek waren. Bedankt voor je Gastfreundschaft. Bis nächtsen mal in der Schweiz ob die Niederlande. Ciao liebe grusse Martijn en Amanda

  • 17 April 2014 - 07:00

    Laura:

    Hoi Lotte,
    Fijn om weer wat van jou te lezen. En dat het goed gaat met je. Mooie foto's; vooral die kloof, prachtig! Ik had de verhalen al een beetje gehoord van Martijn.
    Een klein beetje heimwee is niet erg, dit zegt iets over jezelf en de liefde van thuis. Zolang je er maar geen last van hebt...
    Groetjes, Laura

  • 17 April 2014 - 16:33

    Vera:

    Hoi Lotte, als je dit berichtje leest, heb je er al weer een werkdag opzitten.
    Prachtig al je verhalen. Je maakt heel veel mee.
    En, zoals je het al zegt, afscheid nemen is niet leuk, maar dat mensen je komen opzoeken is prachtig.
    Je kunt ze van alles laten zien en laten meegenieten van het mooie land.
    Ik vind het ook erg leuk om te lezen, dat je het op je werk naar je zin hebt en zoveel leert.
    Nog een week , dan komen paps en mams!!
    Nou, ook wij hopen je te bezoeken. Einde juli zijn wij in Zwartswald, dus een peuleschil !!
    Lieve groet, Vera.

  • 18 April 2014 - 11:27

    Jan En Joke:

    Lieve Lotte,

    Wat een ervaring doe je op. Fijn te horen dat het zo goed gaat. Wij missen jou ook maar genieten van je foto's en je reisverslag. Zo te horen heb je al heel wat gezien en wat zijn de foto's mooi. Hier is het goed. Met. Jan gaat het ook goed. Hij zit nu te puzzelen Een puzzel over Bern. Gisteren ben ik met 2 vriendinnen naar Rijssen geweest. Gewinkeld leuke jurk gekocht en veel gepast. Gelachen en lekker geluncht. Op het moment is het hier koud.
    Vanmiddag gaan wij samen boodschappen doen.
    Jan wil natuurlijk naar een tuinderij. Heeft nog wat bonnen te verbrassen.

    Liefs van jan en Joke en wij wensen jou een goede Pasen. Wordt er veel aangedaan in Zwitserland.

  • 18 April 2014 - 15:17

    Ria:

    Hey Lotte

    Mooi weer het verhaal van je te lezen
    en je krijg toch maar weer eens bezoek uit Nederland toppie hoor
    en geweldige mooie fotos heb je er op gezet
    leuk om te zien en te volgen

    liefs Ria

  • 18 April 2014 - 16:10

    Margot Van Der Glas:

    Heej Lotte,
    Leuk je te kunnen volgen zo. Fijn dat het je goed gaat en je regelmatig visite krijgt uit nl.
    Heb de verhalen van Martijn gehoord en dat jullie het gezellig hebben gehad.
    Hielspoor is alleen niet zo fijn dat ken ik, overbelasting auwww!
    Met mij gaat het goed heb lekker 4 weken vakantie. We gaan de zon opzoeken in Spanje.

  • 18 April 2014 - 19:46

    Gerard En Renata:

    Hallo Lotte,

    Jij hebt alweer veel leuke dingen meegemaakt de laatste tijd.
    Leuk die uitstapjes met jouw vrienden en wat een leuke foto's.
    Kortom jij hebt volgens mij geen tijd om je te vervelen.
    Nog even en dan zijn jouw ouders weer op bezoek.
    Wij hopen dat jullie het gezellig met elkaar zullen hebben,

    Groetjes,

    Gerard en Renata.


  • 23 April 2014 - 00:13

    Annemien En Ronald:

    Lieve Lotte , wat leuk om te zien dat je het lukt om je draai te vinden, in het verre Zwitserland! We wisten dat je het kon , en dat je met je charme alle zwitsers om je vinger zou winden! Wat gaat de tijd snel , je zit er alweer 7 weken!
    Hoe gaat het met de taal , versta je alles al? Ik denk dat het nu steeds sneller vooruit gaat,
    Schwietserdutsch is makkelijker dan het duits ,toch?
    Ben nog steeds jalours op je avontuur daar. Ieder weekend liggen de bergen op je te wachten,wat een voorrecht ,meid!
    Wij zijn al dik drie weken met de badkamer aan het verbouwen, en zijn de troep nu echt zat.
    Nog een weekje en we kunnen weer thuis douchen etc. Nu op de winkel of bij de buren...
    De boot is nog niet in het water, we komen er nog niet aan toe.
    Verder Rogier geholpen in z'n nieuwe appartement in den Bosch , hij gaat samenwonen met Rosalie.....! Ze hebben het heel leuk samen.
    Rutger was met zijn Lisette met Pasen hier, zij genieten van de natuur en de tuin in Ellecom
    omdat ze niet eens een balkon hebben in Groningen.....
    Hij heeft al een vaste aanstelling gekregen,en is helemaal blij dat hij een nw.Golf diesel mag uitzoeken.Kleine jongens worden groot....hij was net aan de vrijheid van de Up gewend.
    Lot, ik zal proberen nog eens te schrijven en wens je een fijne tijd daar.
    Veel liefs van Annemien en Ronald .Mach's Gut .

  • 23 April 2014 - 00:13

    Annemien En Ronald:

    Lieve Lotte , wat leuk om te zien dat je het lukt om je draai te vinden, in het verre Zwitserland! We wisten dat je het kon , en dat je met je charme alle zwitsers om je vinger zou winden! Wat gaat de tijd snel , je zit er alweer 7 weken!
    Hoe gaat het met de taal , versta je alles al? Ik denk dat het nu steeds sneller vooruit gaat,
    Schwietserdutsch is makkelijker dan het duits ,toch?
    Ben nog steeds jalours op je avontuur daar. Ieder weekend liggen de bergen op je te wachten,wat een voorrecht ,meid!
    Wij zijn al dik drie weken met de badkamer aan het verbouwen, en zijn de troep nu echt zat.
    Nog een weekje en we kunnen weer thuis douchen etc. Nu op de winkel of bij de buren...
    De boot is nog niet in het water, we komen er nog niet aan toe.
    Verder Rogier geholpen in z'n nieuwe appartement in den Bosch , hij gaat samenwonen met Rosalie.....! Ze hebben het heel leuk samen.
    Rutger was met zijn Lisette met Pasen hier, zij genieten van de natuur en de tuin in Ellecom
    omdat ze niet eens een balkon hebben in Groningen.....
    Hij heeft al een vaste aanstelling gekregen,en is helemaal blij dat hij een nw.Golf diesel mag uitzoeken.Kleine jongens worden groot....hij was net aan de vrijheid van de Up gewend.
    Lot, ik zal proberen nog eens te schrijven en wens je een fijne tijd daar.
    Veel liefs van Annemien en Ronald .Mach's Gut .

  • 23 April 2014 - 00:14

    Annemien En Ronald:

    Lieve Lotte , wat leuk om te zien dat je het lukt om je draai te vinden, in het verre Zwitserland! We wisten dat je het kon , en dat je met je charme alle zwitsers om je vinger zou winden! Wat gaat de tijd snel , je zit er alweer 7 weken!
    Hoe gaat het met de taal , versta je alles al? Ik denk dat het nu steeds sneller vooruit gaat,
    Schwietserdutsch is makkelijker dan het duits ,toch?
    Ben nog steeds jalours op je avontuur daar. Ieder weekend liggen de bergen op je te wachten,wat een voorrecht ,meid!
    Wij zijn al dik drie weken met de badkamer aan het verbouwen, en zijn de troep nu echt zat.
    Nog een weekje en we kunnen weer thuis douchen etc. Nu op de winkel of bij de buren...
    De boot is nog niet in het water, we komen er nog niet aan toe.
    Verder Rogier geholpen in z'n nieuwe appartement in den Bosch , hij gaat samenwonen met Rosalie.....! Ze hebben het heel leuk samen.
    Rutger was met zijn Lisette met Pasen hier, zij genieten van de natuur en de tuin in Ellecom
    omdat ze niet eens een balkon hebben in Groningen.....
    Hij heeft al een vaste aanstelling gekregen,en is helemaal blij dat hij een nw.Golf diesel mag uitzoeken.Kleine jongens worden groot....hij was net aan de vrijheid van de Up gewend.
    Lot, ik zal proberen nog eens te schrijven en wens je een fijne tijd daar.
    Veel liefs van Annemien en Ronald .Mach's Gut .

  • 23 April 2014 - 12:50

    Carla:

    Lieve lotte

    Wat een geweldig verslag. Fijn dat je het naar je zin hebt. Blijf in jezelf geloven. Je doet het prima. Leuke foto's,

    Blijven je volgen

  • 24 April 2014 - 00:57

    Ronald:

    Lieve Lotje,
    Sorry dat ons berichtje 3 x verstuurd is ....dom !
    Maar hoe kom je aan die mooie foto van Spiez in de Bucht ?was je daar en route ?
    Daar heb ik dus in de vorige eeuw een jaar gewoond !
    Zelfde avontuur in 1978 ,dus nog voor ik met Ed in dienst zat .....
    Dit moest ik even kwijt .
    Liefs van Annemien en Ronald

  • 05 Mei 2014 - 23:35

    Klaske Aarsen:

    Gruezi Lotte.
    Wat gaaf dat je in Zwitserland zit. Ik hoorde het laatst van je moeder. Zie dit nu op internet. Je weet misschien dat ik er bijna2 jaar heb bewoo d. In Schaffhausen en Luzern. Kan cus een beetje indenken hoe bet allemaal gaat. Woon je in een zusterhuis?Zijn er nog meer buitenlanders? In mijn tijd waren er veel verpleegkundigen uit het buitenland.
    Het zwitserduits leer je snel genoeg al is het in het begin net chinees voor ons!!
    Ik zal je volgen! Veel succes
    Groetjes Klaske.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Hoi zeg, leuk dat je kijkt!! Ik ben Lotte, 24 jaar en verpleegkundige van beroep. Ik heb ervoor gekozen om te gaan werken in Zwitserland, omdat dit me een supergave ervaring lijkt en ik op zoek ben naar wat meer uitdaging. Ik ga werken in een revalidatiekliniek op een neurologische afdeling. Middels deze site zal ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden van mijn ervaringen daar op de berg!

Actief sinds 18 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1099
Totaal aantal bezoekers 21203

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 30 November -0001

Werken in Zwitserland

Landen bezocht: